16.05.19
Nelli Ann-Marie Dahl

Systemkritisk lyrikdebut er et katalog over racismens udtryksformer

Ubehaget strækker sig som en rød tråd gennem Mikas Langs lyriske kampskrift, gennemtrænger sindet og materialiserer sig som en tyngende tilstand i kroppen. Det er det ubehag, der gør Melanin til en vanskelig nydelse. 

en smule HVID magi

gjorde nogle til varer
andre til MENNESKER

det er udgangspunktet “

Racismen indtager mange former og farver i Mikas Langs væmmeligt velskrevne debutdigtsamling, “Melanin”. Den kommer til udtryk som utilsigtet fremmedgørelse i nysgerrige spørgsmål som ”hvor kommer du rigtigt fra?”, og den praktiseres systematisk som et dæmonisk gudekompleks, når torturglade kolonialister afsøger umenneskelighedens grænser.

Gennem fem små afsnit konfronteres læseren med grader af racismen, når det racegjorte digterjeg fremkalder sig et arkiv af selvforståelser baseret på de kategoriseringer og narrativer, han indskrives i af den omgivende (hvide) verden. Folket. 

Vi oplever nuancer af en moderne andetgørelse, når jegets ikke-hvide hud kaldes ud på et farvespektrum, der spænder fra nougatbrun til lortebrun. Og vi bevæger os ind og ud af kolonitiden, hvorigennem jeget påtager sig en kollektiv slavehistorie.

“FOLK skar vores ører af

på guldkysten

de druknede os

ved são tomé

de badede os i kogende sukker

på santo domingo

de fyldte os med krudt og tændte ild

på sankt jan

[…]

de gav os vores frihed 

Sort på HVIDT

til en symfoni af knuste ruder

og pistolskud

på et klaviatur af brændende kors”

Når jeget aktivt tager historien på sig, kan han tage magten over de fortællinger, han allerede altid tilskrives af andre. For fortiden er synligt nærværende i jegets ikke-hudfarvede krop, som øjeblikkeligt røber slægtens historie og lænkebinder ham dertil. Ved at blive et vi tilvælger jeget performativt sin egen historie og tager magten over sin egen fremstilling.

Sproget støjer

Problemet er selvfølgelig ikke brunheden i sig selv. Problemet er racegørelsen, og at brunheden opfattes som en kontrast til det, der anses som normalt. Den defineres i opposition til hudfarven. Som en andethed. Gennem skriften forsøger digteren både at fremhæve og fratage hudfarvede personer anonymitetens privilegium og at frigøre sig fra de vestlige strukturer, der forvrider (og forhvider) identiteten.

Det gør han blandt andet ved at udfordre det sprogsystem, der opfattes som gennemsigtigt. Derved bliver digtene en synliggørelse af, at sproget ikke bare er et transparent medie, hvormed meninger og budskaber blot videreformidles, men at sproget er et hierarkisk system opbygget af betydningslag, konnotationer, status og magt. 

”Sproget støjer”, konstaterer digteren. Skriften bliver oprør og modstand. 

Foruden et skarpt sprogligt udtryk og tematisk indhold er Melanin også et produkt af en litterær bevidsthed, der orienterer sig bredt indenfor både danske og internationale forfatterskaber. Ofte skriver Lang hen over andres tekstkompositioner og gendigter, udvider og hylder på den måde nulevende og afdøde kunstneres værker. Blandt andet bruger han lyrikeren Inger Christensens systemdigtning som skabelon for sin egen poesi. Men mens kærligheden findes i Christensens digtsamling “Alfabet”, findes kolonierne, kapitalen, ku klux klan og Kristian Thulesen Dahl i Melanin.

Og nu findes Rasmus Paludan også…

Melanin udkom 12. april i år.

Nelli Ann-Marie Dahl
Nelli Ann-Marie er 27 år og cand.mag. i nordisk sprog og litteratur. Arbejder med kulturformidling og underviser i dansk og psykologi. Interesserer sig for film, litteratur, feminisme og hunde.

Andre artikler

03.07.19 Asiya Tabassum

Hvor mangfoldig er Roskilde Festival egentlig?

Mino Views har været ude og tale med festivalgæster om deres Roskilde-oplevelser med inklusion og diversitet.
06.07.19 Hinda Olad

Boykot eller bangers: Kan man skille kunstneren fra musikken?

Jeg har spurgt Roskilde Festivals gæster om, hvad de mener om omdiskuterede kunstnere som Cardi B og R. Kellys fortid og musik.
04.07.19 Kulturredaktion

Vi dansede fordommene væk til Mino Hafla på RF19

Vi festede mod sexisme, homofobi, transfobi, fatfobi, racisme, klasseforskelle og for solidaritet på årets Roskilde Festival. Se videoen her.
01.07.19 Eliyas Kayon

»Min kammerat er homo og blev spyttet på. Så sparkede jeg spytteren ned fra cyklen. Det fortjente han.«

Jeg har været ude og tage pulsen på Roskilde Festival gæsternes viden om LGBT+-miljøet og deres holdninger til homo- og transfobi.
17.06.19 Kulturredaktion

Minopolet på Roskilde – Episode 1

Skal du på Roskilde Festival for første gang, og er du, ligesom en vores læsere for eksempel, i tvivl om, hvad du skal have med på Roskilde? Frygt ej: Minopolet har lyttet til dine bønner og har løsningen til dig. Spoiler: Makrel ain’t it 😳😳😳 Brought to you in cooperation with Roskilde Festival.#roskildedonations
28.11.18 Hinda Olad

DF, I gav mig lyst til at tage tørklæde på igen!

"Jeg fik lyst til at tage mit tørklæde på igen. Ikke af religiøse årsager, men for at gøre oprør mod den ekskluderende, frihedskrænkende og udanske kampagne, som DF opererede med."
30.12.18 Elias Zakarias Sadaq

MinoCast #2 – Året der gik

Vært Elias Sadaq reflekterer over det foregående år i Danmark sammen med Hinda Olad og Amin al-Jaderi.